вівторок, 5 січня 2016 р.

4.8. ДОДАТКОВІ МАТЕРІАЛИ

Методична розробка плану-конспекту заняття: 

«Вузлова лялька Середньої Наддніпрянщини»

05.12.15                                                                 ІІ група
(основний рівень, вихованці 10-12 років)
(вивчення даної теми за програмою розраховано на 
2 заняття (4 години)
Мета:
Навчальна: активізувати інтерес до історичних витоків народної ляльки Середньої Наддніпрянщини; розширення знань, умінь та навичок учнів щодо виготовлення вузлової ляльки.
Виховна: виховувати національну свідомість, гордість; взаємоповагу під час виконання колективних практичних робіт; акуратність, працелюбність, творче ставлення до праці.
Розвиваюча: сприяти розвитку просторової уяви, творчого мислення, фантазії, художнього та естетичного смаків, уміння зосереджувати увагу на конкретній діяльності.
Завдання: виготовити вузлову ляльку за традиціями Середньої Наддніпрянщини.
Тип заняття: заняття-подорож.
Об’єкт праці: вузлова лялька Середньої Наддніпрянщини.
Наочність: зразки вузлових ляльок, картинки та зразки з зображенням вузлових ляльок Середньої Наддніпрянщини та інших регіонів України, карта стародавньої України, кросворд, словник, інструкційно-технологічна карта «Виготовлення вузлової ляльки Середньої Наддніпрянщини»,  книги та альбоми про українські народні іграшки.
Інструменти та матеріали: клаптики тканини (ситець, сатин або льон) світлого кольору та різнокольорові, стрічки, нитки, набивка.
Хід заняття
І. Організаційний момент.
1.     Привітання з гуртківцями;
2.     Перевірка присутніх;
3.     Перевірка готовності вихованців до заняття 
(зошити, прилади, матеріали);
4.     Призначення чергових.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
На минулому занятті ви вивчали тему «Традиції та технології виготовлення іграшок з природного матеріалу». Ви навчилися різним прийомам виготовлення ляльок з трави. Зараз ми перевіримо, наскільки добре ви засвоїли матеріал. Дайте відповіді на мої питання:
1. Яке значення мали обрядові ляльки для наших предків в минулому?
2. Які традиції та технології виготовлення українських народних ляльок вам відомі?
3. Який спосіб для виготовлення ляльки використовується частіше всього?
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Керівник гуртка. Нам відомо, що таке іграшки та яке важливе місце в житті людини вони посідають. А чи знаєте ви, коли з’явилися перші ляльки?
(Прогнозовані відповіді гуртківців: 1,2,3)
1. Важко визначити точний час, але лялька, як дитяча іграшка, з’явилась у слов’ян приблизно тисячу років тому. Вона отримала ім’я – Ляля (або Леля - ім’я доньки слов’янської богині природи Лади). Ім’я Лялі й стало позначенням іграшки – „ляльки”.
2. Можна вважати, що ляльки виникли від опудал, яких приносили в жертву богам, бо вони замінили живих дівчат. Відголоси страшного і грізного звичаю відбилися в казках і назвах ляльок: Колодія, Морена, Купала, Кострома, Русалка, Яріло, Горгон, Кострубонько, Дуня-Масляниця. Ці сумні обряди поступово перетворилися на веселі свята з хороводищами, ігрищами та піснями.
3. Наші пращури робили ляльок з тканини, дерева, кістки, соломи, очерету, глини, ниток, та іншого природного матеріалу...
ІV. Мотивація пізнавальної діяльності.
Керівник гуртка. Сьогодні на занятті ми з вами поговоримо про українських народних ляльок. Серед котрих особливим явищем, певною мірою унікальним, є ляльки Середньої Наддніпрянщини.
Що таке ляльки Середньої Наддніпрянщини та чому їх так називають? Гадаю, що вам буде важко відповісти на це запитання. Спробуємо відповісти на нього разом.
Отже, тема сьогоднішнього заняття звучить так: «Вузлова лялька Середньої Наддніпрянщини». Завданням нашого заняття є на основі зразків українських ганчіркових ляльок, виготовити вузлову ляльку за традиціями Середньої Наддніпрянщини.
V. Вивчення нового матеріалу.
Керівник гуртка. Ви цілком праві. У кожного народу в різних областях збереглися свої традиції у виготовленні ляльок, свої образи та художні засоби виразності.
Серед українських народних ляльок явищем особливим, певною мірою унікальним, є ляльки Середньої Наддніпрянщини. Однак ці ляльки до останнього часу майже не збиралися і не вивчалися. Дівчатка підготували матеріал о народних ляльках Середньої Наддніпрянщини і зараз будуть розповідати нам. Давайте уважно послухаємо їх.
(Відповіді дівчаток: 4,5,6,7,8,9,10)
4. Українські народні ляльки (саморобні, хатні) у своїй образній основі є втіленням добра і лагідності. Протягом більшої частини ХХ ст. та багатьох минулих століть, вони були невід’ємною частиною дитячого побуту, взагалі – сільського. Значну цінність становлять зарисовки українських народних самобутніх ляльок різних місцевостей, зроблені художником Авдєєвим приблизно на початку 20-х років минулого століття. Збереглися також і фотографії народних ляльок, але не автентичних, саморобних, а костюмованих, виготовлених для виставки або на продаж.
5. Так звані вдягнені або костюмовані ляльки існують як експонати музеїв народної творчості, історії та етнографії і майже зовсім вийшли з номенклатури виставок народного та самодіяльного мистецтва. Виготовлення ляльок стало у той час в Україні своєрідним промислом. Самі ж ляльки, як правило, красиві, святково одягнені, набули значення сувенірних, виставочних та подарункових речей, такого ж значення набули вони в культурі інших народів.
6. Серед ляльок різних місцевостей України, особливо можна виділити ляльок Середньої Наддніпрянщини. Ті зразки, які вдалося зібрати протягом 7080-х років ХХ століття та матеріали, з якими пощастило ознайомитися, показують, що ареал їх поширення охоплює нинішні Київську, Черкаську і Полтавську області.
 Вони були зібрані в селах поблизу Дніпра(з обох боків) на території, яка простяглася приблизно від Обухова до Кременчука. Вогнищем зародження цих ляльок можна вважати місцевість на правому березі Дніпра між Черкасами і Чигирином. Саме в селах цієї місцевості ще на початку ХХ ст.. та у 19601970-х роках робилися ляльки, найбільш характерні для даного типу.
7. Ці ляльки своєрідні за способом виготовлення, складні за декоративною палітрою, з досить розвинутими іконографічними ознаками, розмаїті за функціями та образами. Хоч вони, призначені для дитячої гри, проте в них ігрові риси виявлені слабкіше, ніж обрядово-магічні. Останні найбільш зв’язані з ідеєю родючості та продовження роду.
8. Зараз відомі майстри, які робили та збирали ляльок. Наприклад, ляльки Ганни Руденко з Черкаського району виходили невеликі за розміром, позбавлені рук і ніг, з вузловою внутрішньою основою та хрестом на обличчі. Кожна лялька існувала не сама по собі, а з діточками – немовлятами (Додаток 1 - Схема 2).
Ляльки Катерини Ляшко з села Хрещатик були також вузловими, але вони зображали наречених – веселих, у обрядовому вбранні. Ці ляльки були яскраві, прикрашалися віночками з різнобарвними стрічками. Вони були призначені скоріше не для дитячих ігор, а для прикрашання інтер’єру хати (Додаток 1 - Схема 3).
9. Ляльки зібрані Іваном Лисенко з села Золотоноша теж були вузловими, не мали рук і ніг, їхні головні убори нагадували корони та весільні віночки. Обряджені вони були яскраво та мали помітно виділені груди.
Ляльки Кіри Кононенко з села Червоного Київської області теж виготовленні вузловим способом, однак за пропорціями вони дещо видовжені, тонкі. Кольори вбрання неяскраві, стримані, але зі значною кількістю барвистих стрічок. Обличчя чисті, без хрестів голови цих ляльок були з імітованим волоссям із ниток.
10. Вивчення усіх названих ляльок дозволяє стверджувати наявність певної лялькової традиції на Середньої Наддніпрянщини. Лялька, як правило, була посередником між бабусею та онукою, мамою та донькою. Тому в ній, чи зроблений нашвидкуруч, щоб заспокоїти, „зайняти” дитину, чи виготовленій старанно, як подарунок на свято або на день народження, закладений, крім індивідуального, ще родовий, етнічний, національний фактор любові й сподівань, віри в добро і захисту від злих сил. Ці ляльки служили своїм господарям – оберегом. У традиційному середовищі сільські дівчатка, як правило, мали не одну таку ляльку, а кілька, іноді й цілий ляльковий ансамбль, з яким було зручно розігрувати різні „життєві” ситуації. В багатьох родинах ці ляльки передавались в спадщину, бо вважалось, що в ляльку – „куклу” – вселяється душа матері, бабусі.
VІ.  Дефіле.
Керівник гуртка. Зараз дівчатка покажуть нам якими можуть бути вузлові ляльки. 
(Одна дівчинка читає вірш про ляльку)
Керівник гуртка. Дівчатка вже казали, що ляльки Середньої Наддніпрянщини хоч і мали схожу внутрішню будову, однак були прикрашені вбранням  дуже різноманітно. Зверніть увагу на те, що ляльки у дівчаток теж несхожі одна на одну. Кожна лялька індивідуальна - має  оригінально прикрашене вбрання, має свій характер, навіть свій настрій.
VІI. Практична робота.
Вступний інструктаж: Керівник гуртка. Приготуйте будь ласка, всі необхідні матеріали для виготовлення вузлової ляльки.  Роздаю інструкційно-технологічні картки  «Виготовлення вузлової ляльки Середньої Наддніпрянщини».
А зараз, ми з вами помандруємо, та уявимо себе на кілька хвилин сільськими дівчатками, які вчаться рукоділлю. Я пропоную вам зробити ляльку по традиціям, які дійшли до нашого часу. Технологія виконання цих ляльок відрізняється від технології виконання іграшок, які ми робимо звичайно. Ви бачите, що перед вами лежать тільки клаптики, стрічки та набивка, але немає зручних нам ножиць, голок, шпильок. Це тому, що головною ознакою ляльок Середньої Наддніпрянщини, як вже зазначалося раніше є її внутрішня основа (конструкція). Ця основа має вузловий характер. Ляльки створюються шляхом зв’язування  і накручування без допомоги голки (голка з ниткою в окремих випадках застосовується при пошитті головного убору та коли треба пришити або вишити хвилясту лінію на подолі фартуха чи сукні).
Перед тим, як почати роботу, треба згадати щось добре, приємне, гарне, тому що ваш настрій обов’язково передасться вашої лялечки, вона буде мати саме таку вдачу.
Вузлова лялька робиться у такій спосіб (Додаток 1 - Схема 1):
1) Візьміть шматочок білої тканини(хустку), начиніть її шматочками ганчір’я і міцно зав’яжіть вузликом за допомогою стрічки. У вас вийшла голова – основна і єдина об’ємна частина багатьох ляльок даного типу. Це початковий етап, найбільш важливий для майбутнього типу та образу ляльки.
(Почекати всіх).
2) Зараз  треба створити хрест на обличчі ляльки. Для цього візьміть різноколірні нитки, що є у вас, накладіть їх на голови майбутньої ляльки та переплетіть таким чином, щоб на розхресті утворився квадрат.
(Почекати всіх).
Тепер ваша лялечка має найбільш типові ознаки лялькової традиції Середньої Наддніпрянщини – вузлову внутрішню основу, форму голови та наявність хреста на обличчі. Перша ознака належить до статуарного типу ляльки, друга і третя – до іконографічного.
3) Наступний етап нашої роботи може мати два варіанти:
 а) звисаючи кінці тканини(хустки), що залишились, можна скрутити і перев’язати нитками так, щоб утворився(залежно від довжини кінців) певний стрижень, валик, відросток, який буде імітувати тулуб ляльки, до якого на наступному етапі ми будемо прив’язувати одяг;
б) до звисаючих кінців тканини(хустки), що залишились, можна прив’язати та накрутити різнокольорові клапті,  які будуть імітувати одяг ляльки. Виберіть для себе зручний варіант наступної роботи над вашою лялькою та починайте працювати. Коли будете прив’язувати клапті, пам’ятайте що усі вузли повинні бути акуратними та непомітними, від цього залежить загальний вид лялечки, її характер та привабливість.
(Почекати всіх). 
4) Залишилося оформити голову ляльки. Для того, щоб ваші ляльки виглядали гарно, на голову можна накласти волосся з льону або з ниток, прив’язати барвисті стрічки, зробити віночок або пошити головний убір, також перуку можна закрити хустинкою, тим більше, що це характерно для народного жіночого вбрання.
Поточний інструктаж: Над виготовленням вузлової ляльки учні працюють самостійно. Іноді, коли потрібно зав’язати вузлики - парами. У процесі роботи контролюю учнів, слідкую за правильністю виконання. Якщо виникають питання – відповідаю, допомагаю.
Заключний інструктаж:  По закінченню роботи, обговорюємо типові помилки дітей, ще раз нагадую, як слід робити правильно, як запобігати ускладнень під час роботи над лялькою. Правильність виконання перевіряють самі гуртківці за інструкційно-технологічною карткою «Виготовлення вузлової ляльки Середньої Наддніпрянщини». Відзначаю вихованців які краще і швидше всіх впорались з роботою. 
VІІI. Закріплення нового матеріалу.
Керівник гуртка. Ось ви і упоралися з роботою. Ваші лялечки готові. Подивиться зараз уважно на своїх ляльок, подумайте трохи та скажіть мені: Чого б ви бажали від своєї лялечки та для чого ви її створили?
Очікувані відповіді дівчаток:
1.      Я хочу, щоб моя лялечка стала мені оберегом в житті.
2.      Щоб моя лялечка оберігала мене від різних хвороб.
3.      Щоб лялька оберігала мене від усього лихого.
4.      Щоб лялечка охороняла лад та спокій.
5.      Я зробила свою лялечку для краси...
6.      А я хочу щоб моя лялечка ожила!
(Танок ляльок у виконанні вихованців гуртка - під час танцю ляльки „оживають”)
IХ. Оформлення виставки готових вузлових ляльок.
Х. Підсумки заняття.
Тепер ми з вами знаємо багато цікавого про вузлових ляльок: старовинні повір’я та звичаї, традиції їх виготовлення. Гадаю, що дивлячись на ваших ляльок ніхто не зможе залишитися байдужим. Ваші лялечки такі унікальні та такі гарні, бо в них є частка вашої душі. Вони несуть в собі тільки добрий початок тому, що коли ви їх створювали, думали тільки про добре, хороше. Маю надію, що і в майбутньому у вас з’явиться бажання творити прекрасне, а у своїх роботах ви й далі будете відроджувати історію свого народу та любов до української культури.
(Перегляд та оцінка виконаних вузлових ляльок, виявлення недоліків,
вибір кращих робіт, нагородження найактивніших дітей)
Тож тема, яку ми вивчали сьогодні на занятті, а саме, прийоми поетапного виготовлення вузлової ляльки Середньої Наддніпрянщини та виконання практичної роботи показало, що ви засвоїли матеріал та активно попрацювали на занятті. Тому можна вважати, що мета заняття досягнута. Вважаю, що ми з вами й надалі  будемо так само плідно працювати.
ХІ. Прибирання робочих місць.
Гуртківці прибирають свої робочі місця. Черговий прибирає кабінет – майстерню. Також відмічаю дітей, в яких найчистіші робочі місця.
До побачення!
 (Почекати всіх).
Додаток 1
Схема 1
Етапи створення вузлової ляльки 
Схема 2
Варіанти вузлових ляльок побутового характеру.
Середня Наддніпрянщина, Карпати
Варіанти вузлових ляльок побутового характеру. Середня Наддніпрянщина, Карпати (схема із книги Олександра Семеновича Найдена "Українська народна лялька")
Схема 3
Варіанти вузлових ляльок обрядово-святкового характеру.
Середня Наддніпрянщина
Додаток 2
ІНСТРУКЦІЙНО-ТЕХНОЛОГІЧНА КАРТКА
«Виготовлення вузлової ляльки Середньої Наддніпрянщини» 
Список використаної літератури:
1. Герус Л.М. Українська народна іграшка. – Львів: Інститут народознавства НАН України, 2004.
2. Куклы мира: учебное пособие / [вед. ред. Е.Ананьева; отв. ред. Т. Евсеева]. – М.: Аванта +, 2003.
3. Левина М.С. 365 кукол со всего света. – М.: Рольф, 2000.
4. Найден О.С. Українська народна іграшка: Історія. Семантика. Образна своєрідність. Функціональні особливості. – К.: АртЕк, 1999.
5. Найден О.С. Українська народна лялька. – К.: ВД «Стилос», 2007.
6. Напиткіна Г.П. Українська лялька-оберіг. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2007.
7. Українська народна іграшка / [альбом-каталог всеукраїнської виставки / автор-упоряд. Є. Шевченко]. – К.:Народні джерела, 2006.



Немає коментарів:

Дописати коментар